Santtu Cederström

Hanto
56 sivua
Kulttuurivihkot 2021
ISBN 9789527274835
Olen informaatikko, kriitikko ja esseisti Helsingistä. Runoudessa minua kiinnostavat niin ruumiillisuus kuin ympäristö, ihmisten väliset suhteet kuin luonnonilmiötkin. Ajatuksella tehdyt kokeilut innostavat aina. Proosan ja runon rajoilla tapahtuvilla asioilla ja genrehybrideillä – kuten esseemäisiä elementtejä sisältävillä runoteoksilla – on sydämessäni erityinen paikka.

Santtu Cederströmin Hanto-kokoelmassa rakkaus ja sen menetys herättävät puhujan ajattelemaan itsensä uudelleen. Teemoina välittyvät myös aikuistuminen, yhteiskunnan arvostukset ja ympäristössä häilyvät uhat. Teos jakautuu osastoina Kotiin, Visioihin, Tuskaan ja Vastalääkkeisiin. Runot kulkevat kuin tajunnanvirtaa sanoittava, poukkoileva puhe.

Tarkimmillaan teos on malttaessaan sanoa tiiviisti. Pitkien säkeiden kirjoittaminen toimiviksi näyttää ylipäätään olevan vaikeimpia asioita säerunoudessa. Esimerkiksi “tehden”-tyyppisten verbinmuotojen runsas käyttö tekee kielellisen ilmaisun hahmottamisesta paikoin haastavaa. Parhaiten kirjan mukaan pääseminen onnistui lukemalla hyvin nopeasti, jolloin vahvojen tunteiden vyöry nousi runsaudesta esiin.

Sivulla 21 mainittu “abstraktin ajatuksen taide” on kuvaava, sillä ajoittain kaipasin lisää konkretiaa ja yksityiskohtia. Saman runon säkeet “Loisto on alkukantainen / josta polveudumme vastausten etsijöinä / löytämättä mitään uutta ja suloista” pitävät sisällään niin suuria sanoja, että merkitys tuntuu hälvenevän. Vastapainoksi seuraavalla sivulla on todella tunnistettava kokemus: “Henkisyyden geeneihin on periytynyt stressiä / Se odottaa kaksijalkaista aamuisin tuhkaisten junalaitureitten katoksissa / mutta asuu yöt heidän huonekasvein sisustetuissa makuuhuoneissa – –”.


Monet kielikuvat teoksessa ovat kekseliäitä: “Uhkut intohimoa ja kuivut kuin puhdas pyykki ilman kaksisuuntaista iloa“. Yhteiskunnalliset toteamukset iskevät, sillä niissä kuuluu sanomisen varmuus: “Aikamme kutsuu meitä kiiltäviin kuviin jotka näimme televisiosta lapsena”. Löysin myös tunnistettavia konflikteja ja kiehtovia faktoja: “Atomit eivät koskaan kosketa toisiaan”. Vaikka puhujan vellovassa mielessä vietetään pitkiä aikoja, välillä katse suuntautuu virkistävällä tavalla kauas – aina maan alla makaaviin dinosaurusten luihin asti. Ajatusten ja tunteiden vimma etsii kokoelmassa vielä suuntaansa kohti terävintä runokieltään ja sujuvinta hengitysrytmiään.

Mystiikan häivähdykset värähtelevät kiinnostavasti: “Joskus oli tapanani uneksia pyramideista ja paljaista puista”. Minua viehättävät tällaisten runojen eteeni maalaamat näkymät; sukellan kuvaan puhujan unesta, jossa pyramidit ja paljaat puut kohoavat ympärille vailla syitä ja selityksiä. Hanto sopii luettavaksi elämän käännekohdissa oleville, tulevasta huolestuneille, mielekkyyden ja rakkauden etsijöille.  

Olen informaatikko, kriitikko ja esseisti Helsingistä. Runoudessa minua kiinnostavat niin ruumiillisuus kuin ympäristö, ihmisten väliset suhteet kuin luonnonilmiötkin. Ajatuksella tehdyt kokeilut innostavat aina. Proosan ja runon rajoilla tapahtuvilla asioilla ja genrehybrideillä – kuten esseemäisiä elementtejä sisältävillä runoteoksilla – on sydämessäni erityinen paikka.

Kommentit kritiikkiin

Vastaa


helmiHelmeen taittavat teokset ovat tekstimassaltaan kevyitä, pelkistettyjä ja vähäeleisiä, minimalistisia.
runsaudensarviRunsaudensarvi-luokituksen puolelle menevät teokset ovat tekstimassaltaan runsaita, monisanaisia ja maksimalistisia.
monoliittiMonoliittiteos on muodossaan ja aiheissaan visusti pysyttelevä runoelma.
kaleidoskooppiKaleidoskooppi koostuu keskenään erilaisista runoista, joilla ei ole yhtä aihetta tai muotoa.
toimijaToimiva puhuja on maailmansa aktiivinen, henkilöhahmomainen osa, joka vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa.
kertojaKertova puhuja on kuvailemansa ulkopuolella – hän on pelkkä havainnoija, jonka läpi maailma virtaa.
ikimetsäIkimetsä-luokitellun teoksen kieltä, sen kielikuvia ja huomioita, hallitsee luonto; kallio, kidukset, valon välkehdintä lehvistön läpi kun tuulee.
kävelykatuKävelykatumainen teos pitää kielensä ja kuvastonsa kiinni urbaanissa - teollisuuden, lähiöiden ja asuntojen artefakteissa.
hah!HAH!-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hah-kokemus. Ne kuplivat sitä.
hmm...HMM…-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hmm-kokemus. Ne johdattelevat siihen.