Olli Sinivaara

Valoon, vihreään
47 sivua
Teos 2025
ISBN 9789523633568
Tällä palstalla kirjoitetaan dialogista kritiikkiä Runografin toimituskunnan johdolla. Tervetuloa mukaan keskusteluun!

Otso Venho ja Juho Narsakka astuvat metsän sammalkynnyksen yli Olli Sinivaaran Valoon, vihreään. Kriitikot hämmästelevät modernismin perinnöstä kasvaneita mäntyjä ja metafyysisiä ideoita sekä kysyvät, miten kuvata metsää tämän vuosikymmenen runoudessa.

Tällä palstalla kirjoitetaan dialogista kritiikkiä Runografin toimituskunnan johdolla. Tervetuloa mukaan keskusteluun!

Kommentit kritiikkiin

8 responses to “Runoja, joita on vaikea nähdä metsältä”

  1. Otso Venho says:
    Mielestäni ei ole kovinkaan usein järkevää lukea uutta teosta kirjailijan edellisen tuotoksen kautta, mutta teen sen silti: Olli Sinivaaran uusinta teosta on vaikeaa olla vertaamatta sitä hänen edelliseen teokseen Puut (2022).

    Neljän vuoden takaisen teoksen ilmaisussa muhii oleellinen sekä lukijalle että kirjoittajalle: Miten kirjoittaa puista ja metsästä 2020-luvulla? Luennassani nousi esiin yksi vastaus: Ehkä kirjoittamalla puista niin fokusoituneesti, että metsä katoaa puilta ja toisin päin. Vaikka Valoon, vihreään pyrkii selkeästi kysymään jotain muuta kuin Puut, muistuttavat teosten lukukokemukset vahvasti toisiaan.

    Runoista voi olla vaikea saada kiinni, jos niitä koristaa jo kerran kirjoitetun laahus. Eroja kuitenki löytyy: maastoa värittävät eri vuodenajat ja etenkin teosten puhujat tuntuvat ratkaisevasti erilaisilta.

    Onko Sinivaaran Puut sinulle tuttu? Erotatko teokset toisistaan?

  2. Moi! Ensi alkuun haluan sanoa, että on hauskaa kirjoittaa dialogikritiikkiä. Tämä on uutta minulle.

    Olen lukenut joitain Sinivaaran aiempia teoksia, mutta en mainitsemaasi Puita. Valoon vihreään hahmottuu siksi itsenäisenä teoksena.

    Ensimmäinen ajatus uuteen runokokoelmaan tarttuessa on nimen geneerisyys. Valoon, vihreään – mieleen tulee aika monta monta runoteosta, jonka nimessä on jokin muunnos valo-sanasta tai väreistä. Esimerkiksi Paavo Haavikon Puut, kaikki heidän vihreytensä (Otava 1966). Muita Sinivaaran teoksesta tulevia mielleyhtymiä: Platonin ideamaailmaan mystiset sävyt ja auringonpalvonta sekä luonto ja luontorunous.

    Nämä kaikki mielikuvat ainoastaan vahvistuvat ensimmäistä runoa lukiessa, jossa suunnataan korti korkeuksia: ”Kävely saareen on kohoamista / vihreän kohoamisen mukaan”. Edelleen runon puhuja havainnoi ”miten puut koskevat taivasta”.

    Luen parasta aikaa uudelleen Platonin Valtiota, jossa esitetään aurinkovertaus. Aurinko on Platonille vertauskuva tiedosta ja hyvän ideasta, joka säteilee maailmaan. Valoon, vihreään ei välttämättä suoraan viittaa platonismiin, mutta hyvin metafyysiseltä tai jopa uskonnolliselta sen luontoa käsittelevät runot tuntuvat. Kiinnititkö lukiessasi huomiota tällaisiin hengellis-filosofisiin teemoihin?

  3. Otso Venho says:
    Komppaan huomioitasi nimen geneerisyydestä. Tein testiksi kirjastohaun sanaa ”valo” käyttäville runokirjoille, ja osumia tuli yli sata. Omaperäinen nimi ei ole, mutta se on kuitenkin ihan kiinnostavalla tavalla linjassa runojen kanssa. Fysikaalisessa mielessä nimi viittaa valon aallonpituuden vaihteluun, värien näkyväksi tulemiseen sekä vihreään aistimuksena. Kahtiajako valoon ja vihreään merkitsee metsän kynnyksellä olemista, ja sen tulkitsen sen korostavan sokaisevan kirkkauden ja näkyvän vihreyden välissä oloa sekä fyysisessä että metafyysisessä mielessä.

    Innostavaa, että Valtiosta löytyi väylä runojen tulkintaan! On kiinnostavaa, kuinka aurinko, valo ja puut ovat runoissa hyvin konkreettisia. Teoksessa näkyy laajempi pyrkimys kirjoittaa näiden selkeiden, länsimaisen runouden kontekstissa suurten ja perinteisten metaforisten symbolien ohi ja siirtää fokus fysikaalisiin ilmiöihin. Sinivaara kirjoittaa, kuinka ”latvoissa taivas on pimeämätön / kuin kesäyön hellittämätön valkea, / valkoinen liekki, / joka ei lakkaa lepattamasta.” (s.46)

    Pohdin viestisi luettua hieman Platonin Pitoja. Ehkä jotain hyvin platonilaista on juuri siinä, miten metsän kauneus näyttäytyy väylänä metsän (sielulliseen) ymmärtämiseen. Joskin luonnon järkeistämisen prosessi ei tunnu olevan erityisen alleviivattua teoksessa?

  4. Jäin itsekin miettimään, ovatko runot konkreettisia kuvia vai symboleita. Niitä on tietenkin mahdollista lukea molempina. Sinivaaran runot ja ylipäänsä koko teos muistuttaa kyllä suomalaisen modernismin puhtaita kuvia vaalivasta tyylittelystä.

    Modernismin ikuinen paluu on läsnä myös V. S. Luoma-ahon viime syksynä ilmestyneessä Teoriassa (Poesia 2024). Teoksissa on muutakin samaa kuin perinteiden kanssa flirttailu. Molemmissa tarkkaillaan ympäröivää luontoa vuodenaikojen vaihtuessa. Lisäksi molemmissa teoksissa luonto esiintyy sekä sellaisenaan että ihmisen toiminnan kohteena. Sinivaaran tapauksessa viidestä osastosta muodostuvassa kokoelmassa keskimmäinen osasto on omistettu kokonaan pioneille.Runoissa tarkastellaan pioneja sekä niiden hidasta avautuvaa ja sulkeutuvaa liikettä.

    Pioni-osastossa kiinnittää huomion myös se, että runon puhuja osoittaa sanansa jollekulle poissaolevalle: ”Näinä päivinä kun olet poissa, / halusin tuoda kotiin / vähän aukeavaa puutarhaa, / vähän aukeavaa syliä lähellä. // Siksi ostin pionit, monta kimppua niitä, // vähän liikaa.”

    Luitko teosta itse enemmän eri osastoista koostuvana kokoelmana vai yhtenäisenä teoskokonaisuutena?

  5. Otso Venho says:
    Joo, ei ole helppoa kirjoittaa männyistä tässä paavohaavikkojen ja eevaliisamannerten maassa. Mielestäni teos kuitenkin väistää selkeän modernistiset konnotaatiot, sillä siitä puuttuu rakastamani ihmisyyden syövereissä märehtiminen. Löysin ilmaisusta myös raamatullista pontevuutta, joka syntyy julistavasta ja toistavasta tavasta käyttää sidossanoja.

    Osastojen välisiä eroja oli aluksi vaikeaa nähdä metsältä, mutta teoksen äärellä oleilun myötä niiden erot hahmottuvat selkeämmin. Mainitsemasi ”Pioni”-osasto tuntui itselleni teoksen keskeiseltä anomalialta juurikin siksi, että siinä korostui puhuja suhde poissaolevaan – oman tulkintani mukaan inhimilliseen – toiseen. Pääsin ehkä tuon osaston kautta kiinni siihen, miten metsän ja ihmisen elämänkaaret limittyvät teoksessa. Myös puhuja pohtii teoksen päättävässä parisäkeessä omaa tulevaa poissaoloaan, maaksi palaamista hyvin konkreettisessa mielessä ”Kun metsään laskeutuu pimeä, jään sen sisään / yhdeksi männyistä joita tälläkin kalliolla kasvaa.” Loppu tuntui myös selkeältä, osastojen rakentaman kaaren päätepisteeltä.

    Samalla pääsen kiinni teoksessa väreilevään paikallisuuden teemaan, jossa itselle tärkeästä mäntylehdosta suunnitellaan omaa hautapaikkaa. (Pidän lopussa myös siitä, kuinka skolastiselta ja antropomorfiselta tuntuvan rekisterin takaa löytyykin konkreettinen kuvaus luonnon kiertokulusta.)

    Puhuit aiemmin Platonista. Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä teos mielestäsi sanoo, tai pyrkii sanomaan, ihmisestä ja luonnosta? Tässä mielessä teos on mielestäni melko kryptinen. Luin runojen rivien välissä pilkottavan pohjapiirustuksen projektille, jossa pyritään rakentamaan jonkin sortin metafyysinen silta modernin ihmisen ja luonnon välille.

  6. Tuo pohdintasi osastojen välisistä eroista ja siitä teokseen syntyvästä (elämän)kaaresta tuntuu olennaiselta. Runot ovat lemisen, elämän ja kuoleman, perustavanlaatuisten kysymysten äärellä.

    Mietin itse lukiessani oikeastaan paljon juuri tuota, mistä kysyt. Mitä tämä teos pyrkii sanomaan luonnosta, ihmisen suhteesta luontoon tai osana sitä? Puut, kuvat puista muodosvat paikoitellen hyvin läpitunkemattoman metsän, mikä juuri kirjassa viettää sinne modernismin hetteikköön.

    Ehkäpä Sinivaara haluaa yksinkertaisesti juhlia puita, kuten kokoelman aloittavan runon ensimmäinen säkeistö julistaa:

    ”On taas pohjoisen lehtipuiden juhla, / koivujen ja tuomien, / pihlajoiden ja pellien / juhlan aika. Sen juhlan näkee, / sen kaiken saa aistia ja elää, / kun kävelee pitkospuita saareen, / kun kävelee kohti saarta, / joka kohoaa ja kohoaa, hyökyy vastaan.”

  7. Otso Venho says:
    Teoksen lukemisen jälkimaku maistuu ehkä mainitsemaltasi idylliseltä puujuhlalta. Sisällön ja muodon välille ei kuitenkaan muodostu selkeää jännitettä. Kotimaisen nykyrunouden kontekstissa teos tuntuu naiiviudessaan ehkä jopa hieman radikaalilta. Ehkä jatkuva hehkutus on myös keino irrottaa kuvatut pöheiköt ajasta ja paikasta, ja täten kasvattaa säkeiden avulla puille oksia, joita niillä ei muuten olisi.
  8. Kirjan eetos eroaa myös monista muista viime vuosina julkaistuista runoteoksista, joiden ekopoetiikka on tavalla tai toisella poleemisempaa. Esimerkiksi tänä vuonna julkaistussa Saila Susiluodon Rituaalissa (Bokeh 2025) idyllin kuvauksen sijaan manataan kirouksia puiden ja muun luonnon tuhoajille. Sinivaaralta ei löydy vastaavaa konfliktia. Kysyit ensimmäisessä viestissäsi, miten kirjoittaa puista ja metsästä 2020-luvulla. Jos vertailee Sinivaaran ja Susiluodon teoksia keskenään, yksi ilmeinen vastaus on, monella eri tavalla.

Leave a Reply


helmiHelmeen taittavat teokset ovat tekstimassaltaan kevyitä, pelkistettyjä ja vähäeleisiä, minimalistisia.
runsaudensarviRunsaudensarvi-luokituksen puolelle menevät teokset ovat tekstimassaltaan runsaita, monisanaisia ja maksimalistisia.
monoliittiMonoliittiteos on muodossaan ja aiheissaan visusti pysyttelevä runoelma.
kaleidoskooppiKaleidoskooppi koostuu keskenään erilaisista runoista, joilla ei ole yhtä aihetta tai muotoa.
toimijaToimiva puhuja on maailmansa aktiivinen, henkilöhahmomainen osa, joka vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa.
kertojaKertova puhuja on kuvailemansa ulkopuolella – hän on pelkkä havainnoija, jonka läpi maailma virtaa.
ikimetsäIkimetsä-luokitellun teoksen kieltä, sen kielikuvia ja huomioita, hallitsee luonto; kallio, kidukset, valon välkehdintä lehvistön läpi kun tuulee.
kävelykatuKävelykatumainen teos pitää kielensä ja kuvastonsa kiinni urbaanissa - teollisuuden, lähiöiden ja asuntojen artefakteissa.
hah!HAH!-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hah-kokemus. Ne kuplivat sitä.
hmm...HMM…-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hmm-kokemus. Ne johdattelevat siihen.