Tiina Poutanen

Puuttuva massa. Kysymyksiä olemisesta
68 sivua
Ntamo 2024
ISBN 9789522159229
Olen runoudentutkimukseen ja ekokritiikkiin erikoistunut filosofian tohtori ja kirjallisuudentutkija Helsingin yliopistosta. Kriitikkona olen kiinnostunut erityisesti ihmisen luontosuhdetta, ympäristö- ja eläinaiheita käsittelevästä runoudesta sekä yhteiskunnallisiin teemoihin nivoutuvasta lyriikasta. Suhtaudun kuitenkin innolla runouden lajiin ylipäätään ja syvennyn uteliaisuudella kaikenlaisiin runoteoksiin.

Hämärään ja kartoittamattomaan voi kurottaa runokielellä. Tiina Poutasen neljännen runoteoksen Puuttuva massa. Kysymyksiä olemisesta taustalla vaikuttavat fysiikan näkemykset pimeästä aineesta, näkymättömästä massasta, joka fyysikoiden mukaan kannattelee merkittävällä tavalla galakseja ja on yhteydessä muuhun aineeseen vain painovoiman kautta. Poutasen runot rakentavat pimeän poetiikkaa, jossa kaikuvat muunnelmat pimeän aineen arvoituksellista toimintaa pohtivista tieteellisistä keskusteluista: ”Pimeän vuorovaikutus tavallisen aineen kanssa / on heikkoa, mutta ei aivan olematonta, joskus pimeä / hiukkanen tönäisee.” Teoksessa pimeä laajenee monisyiseksi vertauskuvaksi, jonka avulla käsitellään niin pettymystä ihmiskuntaan kuin muistisairaan samentuvaa mieltä. 

Poutasen teosta kannattelee hiottu ja kuulas kieli, jonka kirkkaus asettuu kontrastiksi pimeän valottomalle semantiikalle. Teoksen kuvastossa elämän mittakaava ulottuu avaruudesta mikroskooppisen tason eliöihin asti. Ruumiillinen ja galaktinen sekoittuvat runossa, jossa kotiplaneettamme olennot kohtaavat linnunradan kappaleet: ”Siili kaareuttaa avaruutta / jossa kuu / kulkee, valo / ei sitä näe”. Tärkeällä sijalla on myös meri, jota vasten puhujan lapsuudenmuistot ja nykyhetken arvaamaton sameus läikehtivät. Ihmiset asettuvat runossa kielteiseen valoon ja edustavat uhkaa, kun taas muunlajiset eläimet näyttäytyvät puhujalle tärkeinä ja luotettavina seuralaisina: ”Viihdyn muiden lajien seurassa / kaikkein parasta on kun ei ole / välitöntä hengenvaaraa”. Pimeän kuvasto yhdistyykin runoissa ekologiseen ahdistukseen maapallon synkkenevästä tilanteesta. 

Poutasen runot ovat täynnä kiinnostavia temaattisia aineksia, mutta teoksen kokonaisuutta leimaa ratkeamattomuus, joka on toki linjassa pimeän aineen mysteerisen luonteen kanssa. Runojen moninaiset viittaukset Higgsin biisonista Benedikten hiusten tähtikuvioihin kiinnittyvät pimeään ja avaruuteen, mutta teoksen rakenteen terävöittäminen olisi voinut tehdä kokonaisuudesta entistä vaikuttavamman ja selkeyttää runojen välisiä keskinäisiä suhteita. Puhuttelevimmillaan runot ovat kuvatessaan puhujan isän Alzheimerin tautia, jossa sairastunut mieli muuttuu vähitellen yhä hämärämmäksi ja kartoittamattomammaksi alueeksi. Runot pyrkivät eläytymään sairastuneen kokemuksiin ja kielentävät koskettavasti mielen ja maailman tuskallista loittonemista toisistaan: ”Ei ole mitään, ei mitään / mitä omakseni sanoisin, ei / kesäyön sinistä valoa, mustarastaan kirkastamaa, / hämärää, ei mitään, ei ketään”. Muistisairautta käsitellessään teos tuo paikoitellen mieleen Tiina Lehikoisen Mullan (Poesia, 2016), joka sekin kuvaa runouden keinoin muistisairaan autioituvaa mieltä. Muistisairaus ja vanhemman kuolema ovatkin nykyrunoudessa yhä useammin esillä, mitä esimerkiksi äskettäin ilmestyneet Anja Erämajan Joku menee aina ensin (WSOY, 2023) sekä Toni Lahtisen ja Lotta Nevanperän Puut ovat täynnä lapsia (Bokeh, 2024) havainnollistavat.

Pimeä ilmenee myös Poutasen kirjan ulkoasussa, sillä osa runoista on ladottu sakeanmustille sivuille valkoisella fontilla. Tämä on osuva typografinen valinta, sillä synkissä kehyksissä aaltoilevassa teoksessa runokieli välkehtii valovoimaa tiheänkin tummuuden keskeltä.

Olen runoudentutkimukseen ja ekokritiikkiin erikoistunut filosofian tohtori ja kirjallisuudentutkija Helsingin yliopistosta. Kriitikkona olen kiinnostunut erityisesti ihmisen luontosuhdetta, ympäristö- ja eläinaiheita käsittelevästä runoudesta sekä yhteiskunnallisiin teemoihin nivoutuvasta lyriikasta. Suhtaudun kuitenkin innolla runouden lajiin ylipäätään ja syvennyn uteliaisuudella kaikenlaisiin runoteoksiin.

Kommentit kritiikkiin

Vastaa


helmiHelmeen taittavat teokset ovat tekstimassaltaan kevyitä, pelkistettyjä ja vähäeleisiä, minimalistisia.
runsaudensarviRunsaudensarvi-luokituksen puolelle menevät teokset ovat tekstimassaltaan runsaita, monisanaisia ja maksimalistisia.
monoliittiMonoliittiteos on muodossaan ja aiheissaan visusti pysyttelevä runoelma.
kaleidoskooppiKaleidoskooppi koostuu keskenään erilaisista runoista, joilla ei ole yhtä aihetta tai muotoa.
toimijaToimiva puhuja on maailmansa aktiivinen, henkilöhahmomainen osa, joka vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa.
kertojaKertova puhuja on kuvailemansa ulkopuolella – hän on pelkkä havainnoija, jonka läpi maailma virtaa.
ikimetsäIkimetsä-luokitellun teoksen kieltä, sen kielikuvia ja huomioita, hallitsee luonto; kallio, kidukset, valon välkehdintä lehvistön läpi kun tuulee.
kävelykatuKävelykatumainen teos pitää kielensä ja kuvastonsa kiinni urbaanissa - teollisuuden, lähiöiden ja asuntojen artefakteissa.
hah!HAH!-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hah-kokemus. Ne kuplivat sitä.
hmm...HMM…-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hmm-kokemus. Ne johdattelevat siihen.