Hyde Hytti

Ahasvera
102 sivua
Kulttuurivihkot 2025
ISBN 9789524110600
Oululainen kirjoittaja ja lukija. Elääkseen kirjoittaa mainoksia. Etsin runoudesta ilmaisuvoimaista, persoonallista, tuoretta kieltä, rosoisuutta ja kiinnostavaa ajattelua. Jotain tummaa. Huomaan lähestyväni teoksia usein ideologiakriittisestä näkökulmasta. Kriitikkona tykkään tarttua teoksiin, jotka ovat saaneet ristiriitaisen vastaanoton tai jotka on joidenkin toimesta lytätty. Matkani runouteen alkoi, kun Harry Salmenniemen Texas, sakset haukuttiin niin kiinnostavasti, että se oli pakko lukea.

Ahasverus on kulkija, jonka myytti on merillä ottanut Lentävän hollantilaisen muodon – kirottu alus seilaa ikuisesti maailman meriä. Hyde Hytin toinen runoteos Ahasvera on kuvaus matkantekijöistä eräällä rahtilaivalla pohjoisella Atlantilla.

Puhujana on ”runoilija […] unelmissaan merenkävijä.” Unelmointi näkyy merenkäynnin ja kulkemisen romantisointina. Puhuja on idealisti, joka haaveilee paremmasta maailmasta. Kulkuriromantiikkaan yhdistyvät esimerkiksi urheiluun liittyvät vertaukset ja suurten kysymysten pohtiminen meren äärellä. Lopputulos tuntuu hyvin maskuliiniselta.

Seitsemän matkustajaa ja miehistön jäsentä esitellään heti ensi sivulla, mutta teoksessa he jäävät yksiulotteisiksi. Sonettimukaelmien keskiössä on yleiselle tasolle jäävä ihmisyyden pohdinta ja kulutuskritiikki sekä kaipuu jonnekin – kotiin tai kauas.

Sonettimaisuus ja meren rytmi sekoittuvat: pienten laulujen 14 säettä keinuvat aaltomaisesti ja katkeavat välillä sieltä mistä ei pitäisi. Rytmi on tasainen, säännöllinen, mutta kirjoituksella on hankaluuksia mukautua siihen. Säkeenylityksen käyttö on kestämätöntä: säkeet tuntuvat yhtä aikaa hengästyttäviltä ja katkonaisilta. Rytmin vietäväksi on mahdotonta antautua.

Teoksen vanhahtavaa runollisuutta tavoittelevassa kielessä kohtaavat ylevä ja banaali, kuten ehkä avomerelläkin. Meren suuruuden ihmettelyn vierellä suora kerronta ja jotkin sanavalinnat ja vertaukset, kuten ”Puosu – kapteenin ja luotsin luottopakki”, ”kysymysmerkkinä kuontalo hulmuten” tuntuvat latteilta. Säkeet vyöryvät vaahtopäinä ja kuluneet kielikuvat törröttävät siellä täällä kuin auringon haalistuttamat merimerkit. Paikoin esiintyvä toisteisuus tuntuu harkitun sijaan siltä, että mukaan on huuhtoutunut jäänteitä edelliseltä editointikierrokselta.

Runot kertovat matkantekijöiden tarinoita useimmiten suoraan ja konkreettisesti. Puhuja esittää myös filosofisia pohdintoja mielestä, tiedosta ja tahdosta. Toisinaan puhuja sortuu julistavaan kielenkäyttöön, toisinaan pitäytyy naiivissa kyselyssä. Teoksen suurimpia kysymyksiä lienee se, miksi ihmisiä lokeroidaan ja syrjitään: miksi ei nähdä ihmistä? Teoksen kulutuskritiikin perustan muodostaa tavarasta täyden konttilaivan kuva:

”Laillisena harmaana kaman kiertona / konttimme seilaavat palautusten tahtiin.”

Ahasvera matkaa empatian lipun alla eetoksenaan viesti reilumman maailman ja kestävän tulevaisuuden puolesta. Ihmistä ei voi paketoida eikä luokitella kuten tavaraa ja tuotetta. Kapitalismin metonymiana konttilaiva juurettomine kyytiläisineen jatkaa vieraantunutta vaellustaan tuotantopaikoilta kulutusjuhlaan ja takaisin, kuten tarujen kirottu aavelaiva.

Oululainen kirjoittaja ja lukija. Elääkseen kirjoittaa mainoksia. Etsin runoudesta ilmaisuvoimaista, persoonallista, tuoretta kieltä, rosoisuutta ja kiinnostavaa ajattelua. Jotain tummaa. Huomaan lähestyväni teoksia usein ideologiakriittisestä näkökulmasta. Kriitikkona tykkään tarttua teoksiin, jotka ovat saaneet ristiriitaisen vastaanoton tai jotka on joidenkin toimesta lytätty. Matkani runouteen alkoi, kun Harry Salmenniemen Texas, sakset haukuttiin niin kiinnostavasti, että se oli pakko lukea.

Kommentit kritiikkiin

Leave a Reply


helmiHelmeen taittavat teokset ovat tekstimassaltaan kevyitä, pelkistettyjä ja vähäeleisiä, minimalistisia.
runsaudensarviRunsaudensarvi-luokituksen puolelle menevät teokset ovat tekstimassaltaan runsaita, monisanaisia ja maksimalistisia.
monoliittiMonoliittiteos on muodossaan ja aiheissaan visusti pysyttelevä runoelma.
kaleidoskooppiKaleidoskooppi koostuu keskenään erilaisista runoista, joilla ei ole yhtä aihetta tai muotoa.
toimijaToimiva puhuja on maailmansa aktiivinen, henkilöhahmomainen osa, joka vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa.
kertojaKertova puhuja on kuvailemansa ulkopuolella – hän on pelkkä havainnoija, jonka läpi maailma virtaa.
ikimetsäIkimetsä-luokitellun teoksen kieltä, sen kielikuvia ja huomioita, hallitsee luonto; kallio, kidukset, valon välkehdintä lehvistön läpi kun tuulee.
kävelykatuKävelykatumainen teos pitää kielensä ja kuvastonsa kiinni urbaanissa - teollisuuden, lähiöiden ja asuntojen artefakteissa.
hah!HAH!-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hah-kokemus. Ne kuplivat sitä.
hmm...HMM…-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hmm-kokemus. Ne johdattelevat siihen.