Mitä hyvä kuolema kertoo hyvästä elämästä
Aija Anderssonin toisen runokokoelmanpuhuja elää viimeistä vuottaan parantumattoman syövän kanssa. Vaikka Andersson sairastaa itse parantumatonta syöpää, ei Eutanasian puhujaa sinänsä ole tarpeen olettaa Anderssoniksi itsekseen. Ajatukset ja kokemukset ovat varmasti tuttuja, mutta runojen puhujan ääni ei paikallistu “vain” yhteen ihmiseen, vaan liikkuu eri kielikuvien, mittakaavojen ja aikatasojen välillä.
Kokoelman nimi viittaa kuolintapaan, joka ei tällä hetkellä Suomessa ole laillinen. Kokoelma siis tuo eutanasian yhteiskunnallisena kysymyksenä runouden piiriin. Samalla tulkitsen nimen kysyvän: millainen on hyvä kuolema? Mitä hyvä kuolema voi kertoa meille hyvästä elämästä?
Monesti runoudessa kuolemaa lähestytään hienovaraisesti. Runoilijat hiipivät ja kiertelevät aiheen ympärillä, vihjailevat kuoleman odottavan varjona elämän taustalla. Andersson ei tee niin. Hän menee suoraan asiaan, erityisesti teoksen neljännessä osassa: siinä kuolema kuvataan runojen nimiksi tulkittavien lääketieteellisten merkintöjen kautta. (Veriyskä) aloittaa osion, joka liikkuu (pleuranesteen), (neuropatian) ja (deliriumin) kautta (exitukseen).
Yksi Anderssonin vahvuuksista on tarkka huumori, jota myös viimeisestä osiosta löytyy: “Ilmoitus Reklaami // Tule meille! // Meillä solmitaan ystävyssuhteita / jotka kestävät loppuelämän. // Kotisaatto Päiväperho”, (pleuraneste) ilveilee. Yhteiskunnallinen kannanotto eutanasian suhteen löytyy runosta, joka on merkitty (barbituraatiksi): “Eutanasia // kipua kärsimättä / rauhallisesti / arvokkaasti / tukehdun”. Runon alaviite muistuttaa, että arvokas kuolema on merkitty YK:n vuoden 1975 Kuolevan oikeuksien julistukseen.
Andersson kirjoittaa teoksessaan avoimesti kuolemasta ja epäsuorasti kuoleman herättämästä surusta. Näin Andersson pystyy tutkimaan aihettaan, hauskuuttamaan lukijaa ja upottamaan hänet yhdelle aukeamalle aseteltuun runopariin “kuolevat joutuvat luopumaan kaikesta / elävien mielestä” ja “luopuminen on kuin tarhaisi villieläimet”. Teosta lukiessa kuolemaa voi hallita, kalma pysyy hetken aikaa vangittuna kirjan kansien väliin. Kun kirja loppuu, myös kuolema karkaa takaisin maailmaan, varjoksi lukijan elämän taustalle. Sen mukana saapuu suru.
Kommentit kritiikkiin