Merja Turpeinen

Valolla maalattu
93 sivua
Aviador 2024
ISBN 9789523812413
Olen runoudentutkimukseen ja ekokritiikkiin erikoistunut filosofian tohtori ja kirjallisuudentutkija Helsingin yliopistosta. Kriitikkona olen kiinnostunut erityisesti ihmisen luontosuhdetta, ympäristö- ja eläinaiheita käsittelevästä runoudesta sekä yhteiskunnallisiin teemoihin nivoutuvasta lyriikasta. Suhtaudun kuitenkin innolla runouden lajiin ylipäätään ja syvennyn uteliaisuudella kaikenlaisiin runoteoksiin.

Merja Turpeisen säkeissä valo ei latistu puhki kulutetuksi kuvastoksi vaan näyttäytyy kaiken pohjana vaikuttavana rajattomana voimana, joka ulottuu järisyttävästä rakastumisen kokemusta muistojen lasinhauraaseen olemukseen. Valolla maalattu on täynnä kirkaankuulaita runoja, joiden hengittävä asettelu korostaa tekstin ilmavuutta ja monenlaisille tulkinnoille aulista avaruutta. Turpeisen esikoisteoksen runot pyörteilevät rakkauden, kohtaamisten ja muistojen kerroksissa ja tarkentuvat maisemassa häilyvään kirkkauteen. 

Runoissa vuorottelevat sanojen kahlitsematon liike sekä aforistinen tiiviys, joka kulminoituu puhutteleviin kiteytyksiin: ”vastahankaan meissä eilinen / romahtaa”. Luonto on teoksessa monipuolinen kuvallisuuden lähde, jonka suuret elementit vedestä taivaaseen taipuvat kauniiksi osaksi riisuttua mutta tunnevoimaista runokieltä: ”taivas astuu sisään verhojen välistä / lepää lattialla / vetää pilvet päälleen”. Valo elää vuodenkierrossa, jossa mennyt ja nykyhetki kaikuvat: ”maaliskuu avaa maan ja nousee ylös / jotakin samankaltaista / kirkkaudessa”. Aikuisen kokemusmaailma ja lapsuuden varjot lomittuvat muistojen ja kokemusten järjestymättömässä virrassa, jota kirkkaus säännöllisesti halkoo. 

Vaikka Turpeisen esikoinen on täynnä hiottua ja sykähdyttävää kieltä, kirja näyttäytyy enemmänkin kokoelmana samankaltaisilla aineksilla höystettyjä yksittäisiä runoja kuin saumattomana teoskokonaisuutena, jossa jokaisella runolla ja temaattisella juonteella olisi tarkoin punnittu  paikkansa. Kokonaisuuden fragmentaarisuus on toisaalta mahdollista tulkita myös tietoiseksi ja merkitykselliseksi valinnaksi. Harkittua tai ei, epäkoherenttia ja sattumanvaraista tuppaa olemaan itse elämäkin. Paikoittaisesta huojunnastaan huolimatta Valolla maalattu onnistuu siirtämään lukijaan aimo annoksen kirkkautta, joka taitavien sanojen takana aina hohkaa.

Olen runoudentutkimukseen ja ekokritiikkiin erikoistunut filosofian tohtori ja kirjallisuudentutkija Helsingin yliopistosta. Kriitikkona olen kiinnostunut erityisesti ihmisen luontosuhdetta, ympäristö- ja eläinaiheita käsittelevästä runoudesta sekä yhteiskunnallisiin teemoihin nivoutuvasta lyriikasta. Suhtaudun kuitenkin innolla runouden lajiin ylipäätään ja syvennyn uteliaisuudella kaikenlaisiin runoteoksiin.

Kommentit kritiikkiin

Vastaa


helmiHelmeen taittavat teokset ovat tekstimassaltaan kevyitä, pelkistettyjä ja vähäeleisiä, minimalistisia.
runsaudensarviRunsaudensarvi-luokituksen puolelle menevät teokset ovat tekstimassaltaan runsaita, monisanaisia ja maksimalistisia.
monoliittiMonoliittiteos on muodossaan ja aiheissaan visusti pysyttelevä runoelma.
kaleidoskooppiKaleidoskooppi koostuu keskenään erilaisista runoista, joilla ei ole yhtä aihetta tai muotoa.
toimijaToimiva puhuja on maailmansa aktiivinen, henkilöhahmomainen osa, joka vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa.
kertojaKertova puhuja on kuvailemansa ulkopuolella – hän on pelkkä havainnoija, jonka läpi maailma virtaa.
ikimetsäIkimetsä-luokitellun teoksen kieltä, sen kielikuvia ja huomioita, hallitsee luonto; kallio, kidukset, valon välkehdintä lehvistön läpi kun tuulee.
kävelykatuKävelykatumainen teos pitää kielensä ja kuvastonsa kiinni urbaanissa - teollisuuden, lähiöiden ja asuntojen artefakteissa.
hah!HAH!-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hah-kokemus. Ne kuplivat sitä.
hmm...HMM…-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hmm-kokemus. Ne johdattelevat siihen.