Aija Andersson

Pii
78 sivua
Kulttuurivihkot 2023
ISBN 9789527437933
Olen kirjallisuudentutkimuksen opiskelija Helsingistä. Iloitsen, kun runous tulee lähelle mutta on samalla kieleltään kunnianhimoista. Kirjoittaessani teoksista kiinnitän huomiota erityisesti äänteiden ja lauseiden omaehtoiseen ilmaisuvoimaan.

Runoilija Aija Andersson (1983–2023) menehtyi tämän teoksen ilmestymisen aikoihin syöpään. Andersson on käsitellyt sairauttaan aiemmin ilmestyneissä runoteoksissaan Amputaatio sekä Eutanasia (Kulttuurivihkot 2021, 2022). Keväällä 2024 ilmestyy postuumisti runoteos Ehjä

Pienoissäeromaani Piin kertomus nousee historiasta ja suomalaisen muinaisuskon kuvastosta. Se käsittelee esimerkiksi naisten ja lasten asemaa eri yhteisöissä sekä maapallon tuhoutumista. Kehyskertomuksen ja epilogin lisäksi teoksessa on neljä osaa, jotka rakentuvat fragmentaarisista tilanteista ja repliikeistä. Säeromaanit ovat tyypillisesti ainakin Suomessa olleet määritelmällisesti nuorten kirjallisuutta, joten olen iloinen genren saadessa laajennusta. 

Piissä maailmaa tarkkaillaan lasten ja nuorten, Havun, Pajun sekä Aavan näkökulmista, joita yhdistää alisteinen asema sekä oman yhteisön tapojen kriittinen pohdinta. Ulkopuolinen puhuja selostaa tapahtumia, mutta paljastaa myös henkilöiden sisäistä dialogia. Puhujan ja lapsipäähenkilön osuudet limittyvät niin, että Havun puheeseen sekoittuu paikoin ikätasoon nähden liian vaikeaa sanastoa. Miljöön tai todellisuuden tarkka kuvailu on vähäistä, sillä keskiössä on usein muiden puheen kuunteleminen: ”Täällä oman kylän naiset / syntyvät sudenpyytäjiksi. Nyt päästät irti, / äiti tukistaa, Havu itkee.” Lapsen havainnoista paljastuu se pieni rako, kun yhteisön kontrolli ja säännöt tuntuvat Havulle väärältä tavalta toimia. Hän ei ole vielä kouliintunut ryhmän normeihin, kunnes yhtenä hetkenä: ”veret seisauttaa tytön lapsuuden”. Teoksen myöhemmissä osissa korostuu jännite päähenkilöiden oman totuuden etsimisen ja yhteisön asettamien odotusten välillä.

Säkeissä kerrotun tarinalinjan lisäksi sivun alareunassa kulkee toinen, säeromaania lyyrisempi kertomus: ”Autiomaassa muurahainen. Joen rajoja myötäilee / valkea hevonen. Kuin kesytetty kysymys.” Säkeet ovat kuin hiljaisia viestejä eri ajoilta, mutta niiden lukeminen samanaikaisesti tarinan kanssa on haastavaa, sillä ne ylittävät sivurajoja ja muodostavat myös oman kokonaisuutensa. Lyyrisyys on joka tapauksessa hyvää tasapainoa voittopuolisesti mielen sisäisiä asioita ruotivalle säeromaaniosuudelle, jolta olisin kaivannut enemmän tarkkaa ja uskottavuutta luovaa ympäristön kuvausta. 

Historialliset luonnon- ja muinaisuskoon liittyvät elemetit, jylkynkivet, ansakivet ja pitämyspuut kuuluvat teoksen maailmaan ja arkiseen sanastoon. Jylkynkiveä on Suomessa käytetty viestien välittämiseen, ja kuten nimi vihjaa, sen ääni kantaa kauas: ”Lohkareen lyön lohkoa vasten / Sirujen suista sinkoaa ohuita tuikkeita, kitukasvulankoja / Kiven laulu syleilee oksat / kumu peninkuulemat”. Piissä kivillä on poeettisia merkityksiä – voi ajatella, että jylkynkivi välittää viestejä myös aikojen päähän seuraaville sukupolville ja lukijoille. Pii puolestaan symboloi jotain haluttua, mutta salattua resurssia, jota sen löytäjän ei tule paljastaa muille.

Epilogi on nimetty iltasaduksi, ja se on paitsi teoksen yhteiskunnallisesti kantaaottavin myös vaikuttavin osuus. Jättiläiset siivoavat tuhottua avaruuden kappaletta, joka on luultavasti asuttamamme maapallo. Kaiut Raamatun luomiskertomuksen lepopäivästä kääntyvät dystooppisessa sadussa päälaelleen, ja tunnelmaa määrittää merkillinen katastrofin jälkeinen levollisuus: ”Hikisen urakan päätteeksi / jättiläiset luovuttivat. / He polskivat metaanijärvessä, / vilvoittelivat ja kuivattelivat.” 

Tämän ajan ihminen voi vain rajallisesti perehtyä siihen, kuinka meitä aiemmin eläneet ovat todellisuudessa puhuneet ja ajatelleet eikä äärimmäiseen todenperäisyyteen ole fiktion yhteydessä edes tarpeen pyrkiä. Kaunokirjallisuuden vanhahtava kieli nojaa mielikuviin sekä tyypillisiin keinoihin, kuten käänteiseen sanajärjestykseen: ”Perillä saa poika ukkosen / aavavaloja tanssittaa”. Ilmeisistä valinnoista huolimatta kieli on kaunista, ja kivien merkityksiin syventyvä teos kauttaaltaan miellyttävää luettavaa. 

Olen kirjallisuudentutkimuksen opiskelija Helsingistä. Iloitsen, kun runous tulee lähelle mutta on samalla kieleltään kunnianhimoista. Kirjoittaessani teoksista kiinnitän huomiota erityisesti äänteiden ja lauseiden omaehtoiseen ilmaisuvoimaan.

Kommentit kritiikkiin

Yksi vastaus artikkeliin “ ”Tähän kiveen ei naisten pidä koskea” – Monikerroksinen pienoissäeromaani historiasta ja nykyajasta”

  1. Venla.Nii sanoo:
    Pii tarjoaa pinnan mietiskellä kerrostumia: sosiokulttuurisia, geologisia, rytmisiä. Koin myös alareunassa juoksevat säkeet hieman erillisenä ja vaikeina lukea rinnan säeromaanin kanssa, sillä tekstit eivät tunnu kiinnittyvän toisiinsa (ainakaan samalla aukeamalla). Ihana ajatus kriitikolta, että alareunan säkeet ovat “kuin hiljaisia viestejä eri ajoilta.” Minulle tuli vaikutelma kuorolaulusta: alareunassa kuuluu kuoron laulama toinen ääni. Kerrostumia on siis paitsi temaattisesti, myös muodon tasolla. Kirja saa lukijan kääntelemään sivuja edestakaisin palasten yhdistämiseksi.

    Minua sykähdytti erityisesti ihmistoiminnan kriittinen tarkasteleminen, joka ei rajaudu vain nykyhetkeen, vaan kurottaa menneisyydestä aina tulevaisuuteen saakka. Samat pelot ja kontrollin tarve näyttävät kertautuvan ajasta toiseen (susiviha, noitavainot, ekokriisi: “- Mitä likaajia täällä onkaan majaillut! / – Tupeksineet tämänkin pallon!” (74.) Näkökulma masentaa, mutta siinä on myös jotain juurevaa.

    Pidin myös runojen rytmisyydestä, eivätkä valinnat tuntuneet omassa luennassani ilmeisiltä. Piin yhteiskunnallisuus ei typisty teemavetoisuudeksi eikä sen olemus säeromaanina palastelluksi tarinallisuudeksi. Teosta kuljettaa vahva, välillä loitsivaksi yltyvä tempo: “Mutta kiven rytmi, poikasten / kuin myös kylän tytärten / korvat yössä valtaa” (38). Yhdistelmä kiehtoo: jälkihumanistinen ote ja maaginen, tenhoava runokieli.

    Joku runomittoihin perehtynyt osaisi ehkä nimetä, millaiset poljennot runoissa vaikuttavat. Jokin säännönmukaisuus niissä tuntuu olevan?

Vastaa


helmiHelmeen taittavat teokset ovat tekstimassaltaan kevyitä, pelkistettyjä ja vähäeleisiä, minimalistisia.
runsaudensarviRunsaudensarvi-luokituksen puolelle menevät teokset ovat tekstimassaltaan runsaita, monisanaisia ja maksimalistisia.
monoliittiMonoliittiteos on muodossaan ja aiheissaan visusti pysyttelevä runoelma.
kaleidoskooppiKaleidoskooppi koostuu keskenään erilaisista runoista, joilla ei ole yhtä aihetta tai muotoa.
toimijaToimiva puhuja on maailmansa aktiivinen, henkilöhahmomainen osa, joka vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa.
kertojaKertova puhuja on kuvailemansa ulkopuolella – hän on pelkkä havainnoija, jonka läpi maailma virtaa.
ikimetsäIkimetsä-luokitellun teoksen kieltä, sen kielikuvia ja huomioita, hallitsee luonto; kallio, kidukset, valon välkehdintä lehvistön läpi kun tuulee.
kävelykatuKävelykatumainen teos pitää kielensä ja kuvastonsa kiinni urbaanissa - teollisuuden, lähiöiden ja asuntojen artefakteissa.
hah!HAH!-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hah-kokemus. Ne kuplivat sitä.
hmm...HMM…-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hmm-kokemus. Ne johdattelevat siihen.