Unne Nirhamo

Bebete
a poetry collection 2021-2016
107 sivua
Esterin Kirja 2022
ISBN 9789526884370
Oululainen kirjoittaja ja lukija. Elääkseen kirjoittaa mainoksia. Etsin runoudesta ilmaisuvoimaista, persoonallista, tuoretta kieltä, rosoisuutta ja kiinnostavaa ajattelua. Jotain tummaa. Huomaan lähestyväni teoksia usein ideologiakriittisestä näkökulmasta. Kriitikkona tykkään tarttua teoksiin, jotka ovat saaneet ristiriitaisen vastaanoton tai jotka on joidenkin toimesta lytätty. Matkani runouteen alkoi, kun Harry Salmenniemen Texas, sakset haukuttiin niin kiinnostavasti, että se oli pakko lukea.

Unne Nirhamon Bebete saapuu vihdoin. Luen sitä sormenpäillä. Kannen a poetry collection 2021–2016 tarkentaa heti henkilökohtaiseen, eli Bebeten tapauksessa oman työn ja taiteliljan omakuvan kansiin laittamiseen.

Bebete on monikielinen ja taiteidenvälinen kokonaisuus: osa siitä on englanniksi, osa kirjoitettu käsin. Bebete sisältää myös piirrettyä, leikattua, liimattua ja valokuvattua materiaalia. Siinä on myös perinteistä, tekstinkäsittelyohjelmalla tuotettua tekstiä.

Rakennetta kokoavana tekijänä kulkevat vuosiluvut ja paikat. Lopulta kuitenkaan kummallakaan niistä ei tunnu olevan merkitystä sinänsä. Paitsi ehkä silloin kun palataan vuoteen 2016: Lofoten, Sodankylä, Helsinki. Aikajana toimii henkilökohtaisen rakennustelineenä ja lopussa palataan alkuun, tulee luonto, satu ja syntytarina. Muita Bebeten aiheita ovat ruumiillisuus ja erityisesti naisruumis. Naisen identiteetti ja sen vaikeimmin käsiteltävät asiat, kuten libido, viha ja väkivallan kokeminen ovat Bebeten vahvimpia aineksia.

Bebeten kieli on suhteellisen yksinkertaista, ja toistoa käytetään paljon. Välillä säkeet toistuvat mantranomaisina, välillä tekstikokonaisuudet järjestyvät esimerkiksi rakkauskirjeiksi.

Se, miten sanat on piirretty sivulle, pysäyttää ajattelemaan niistä jokaista. Kaikki säkeet saavat suuren painoarvon. Minua viehättää erityisesti käsin kirjoitettu, erilaisilla tekniikoilla – lyijykynällä, siveltimellä, ehkäpä vahaliidulla kirjoitettu teksti. Toinen kiehtova piirre on luonnosmaisuus, sen nopea suora ilmaisu. Yliviivaukset, teipit, valokuvat, piirrokset ja maalaukset toteuttavat rohkeutta tehdä ja kokeilla, sekä korostavat prosessimaisuutta, matkaa, jolla yhä ollaan.

Teoksen muoto pitää herkkänä ja hereillä, se auttaa keskittymään sanoihin, vaikka muuta luulisi. Vai keskitynkö sittenkään? Onko tässä tärkeämpää se, miltä sanottu näyttää paperilla tai kuulostaa puhuttuna, kuin mitä itse asiassa sanotaan? En oikeastaan välitä, vaan nautin lukemisesta, katsomisesta.

Nirhamon tausta on lavarunoudessa. Ihailen sitä, miten runot on saatu taipumaan paperille, omannäköisinään, eikä vain painettuna puheena. Bebetessä onnistuneinta on kuvan ja tekstin yhdistäminen, viivat ja kirjaimet. Perinteinen tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitettu teksti lunastanee paikkansa temaattisesti, mutta tuntuu laimealta tässä kokonaisuudessa.

Teos ottaa oman muotonsa ja tekstin visuaalisuus luo sisällölle ihan uuden ulottuvuuden. Muodonmuutos lavoilta painotuotteeksi on onnistunut. Teos rakentaa kaikessa luonnosmaisuudessaan varmaa omakuvaa, jossa keskeneräisyys ja määrittelemättömyys on arvokasta.

Oululainen kirjoittaja ja lukija. Elääkseen kirjoittaa mainoksia. Etsin runoudesta ilmaisuvoimaista, persoonallista, tuoretta kieltä, rosoisuutta ja kiinnostavaa ajattelua. Jotain tummaa. Huomaan lähestyväni teoksia usein ideologiakriittisestä näkökulmasta. Kriitikkona tykkään tarttua teoksiin, jotka ovat saaneet ristiriitaisen vastaanoton tai jotka on joidenkin toimesta lytätty. Matkani runouteen alkoi, kun Harry Salmenniemen Texas, sakset haukuttiin niin kiinnostavasti, että se oli pakko lukea.

Kommentit kritiikkiin

Vastaa


helmiHelmeen taittavat teokset ovat tekstimassaltaan kevyitä, pelkistettyjä ja vähäeleisiä, minimalistisia.
runsaudensarviRunsaudensarvi-luokituksen puolelle menevät teokset ovat tekstimassaltaan runsaita, monisanaisia ja maksimalistisia.
monoliittiMonoliittiteos on muodossaan ja aiheissaan visusti pysyttelevä runoelma.
kaleidoskooppiKaleidoskooppi koostuu keskenään erilaisista runoista, joilla ei ole yhtä aihetta tai muotoa.
toimijaToimiva puhuja on maailmansa aktiivinen, henkilöhahmomainen osa, joka vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa.
kertojaKertova puhuja on kuvailemansa ulkopuolella – hän on pelkkä havainnoija, jonka läpi maailma virtaa.
ikimetsäIkimetsä-luokitellun teoksen kieltä, sen kielikuvia ja huomioita, hallitsee luonto; kallio, kidukset, valon välkehdintä lehvistön läpi kun tuulee.
kävelykatuKävelykatumainen teos pitää kielensä ja kuvastonsa kiinni urbaanissa - teollisuuden, lähiöiden ja asuntojen artefakteissa.
hah!HAH!-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hah-kokemus. Ne kuplivat sitä.
hmm...HMM…-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hmm-kokemus. Ne johdattelevat siihen.