Farzaneh Hatami Landi

Mikko Viitamäki (kääntäjä)

Itkevä sade

76 sivua
Rosetta Versos 2022
ISBN 9789526896083
Olen vapaa kirjoittaja Helsingistä. Runous merkitsee minulle paitsi maailman toisinkokemista, myös syvintä ajattelua ja uusia kielisuhteita. Inspiroidun esimerkiksi aforistisista ja minimalistisista runoista sekä tyhjän tilan avaruudesta. Sydämeni sykkii etenkin marginaalissa elävien näkökulmia, mystiikkaa, toisenlajisia tai muita taiteenlajeja tuoreesti käsittelevälle poetiikalle.

Farzaneh Hatami Landin Itkevässä sateessa suomenkieliset runot vuorottelevat farsinkielisten alkutekstien kanssa. Kauniisti taitetun kokoelman suomennoksista vastaa Mikko Viitamäki yhteistyössä suomeniranilaisen runoilijan kanssa.

Keskitetyt runot puntaroivat surun ilmastoa. Vaikka kokoelmassa kynttilätkin itkevät, tuskaa seuraa seesteisten hetkien toivo. Henkilökohtaisuus korostuu, mutta ilman omaelämäkerrallisia yksityiskohtia tai nimettyjä paikkoja.

Välillä ”vieraan maan” kuvat assosioituvat Helsinkiä muistuttavan kaupungin harmaaseen syksyyn. Runoilijan maahanmuuttajatausta näkyy muukalaisuuden tunteina. Aforistisissa runoissa puhujan osa on sartrelaisittain maailmaan heitetyn ulkopuolisen, jota järkeily ei lohduta: ”Hölmö on ymmärrykseni / joka on turhaan sairas. / Turhan takia / oli paha olo.”


Runous voi mielestäni viitata kintaalla konkretialle, mutta tällöin runokieleen kohdistuu erityinen tuoreuden ja/tai syvyyden vaade. Landi kuitenkin viljelee tavanomaisia abstraktioita, kuten ”surullisen sydämen” motiivia, ilman tarkempaa kontekstia. Niiden korostaminen säkeenylityksin jättää paperinmakuisen vaikutelman: ”En tiedä miksi / mutta tänään / sydämeni on surullinen.” Osa runoista on kuin täytemateriaalia kutsukorttien tai adressien tapaisille tekstilajeille.

Toisaalta yleistason havainnoista löytyy kiinnostavia yhtäläisyyksiä persialaiseen runoperinteeseen ja erityisesti keskiajan maineikkaisiin suufilaisrunoilijoihin. Säkeissä törmää nykyrunoudelle epätyypillisesti esimerkiksi ”Jumalaan”. Hän on enemmän tavoittamaton kaipauksen kohde kuin persoonallinen luoja, kuten runoilijalegenda Mawlana Rumin mystiikassa.

Loppupuolella mystinen elämäntunne saa veden kielikuvat värähtelemään paremmin. Landi tavoittaa ajoittain kyyneleiden vilpittömän luomistyön, joka ei typisty yhdeksi tunteeksi. Itku ei ole vain tuskallista tai puhdistavaa, vaan sulautuu esimerkiksi merivirtoihin. Suru ei ole sitä, miltä näyttää: ”sateenvarjoille / ropisseet / sadepisarat / ovat vielä kosteita.”

Suufilaisuudessa korostuu myös peilin metafora; kaipaus hioo sielun peilinkirkkaaksi, että jumaluus voisi heijastua siitä. Tosin liiallisten sanojen kosteus voi huurruttaa peilin. Vähäsanaisen Itkevän sateen puhuja matkustaa peilin kanssa ”kaukaisille aavikoille asti” vain oivaltaakseen, että ”peili on itse todellisuus”.

Valitettavasti suomenkielinen käännös tuntuu kadottaneen jotain olennaista farsin korkeista sointiväreistä. Se on toki luonnollista, koska alkukieltä on hionut tuhansia vuosia vanha lyyrinen traditio. Joka tapauksessa Itkevän sateen ilahduttavaa kaksikielisyyttä toivoisi kotimaiselle runokentälle enemmän. Kokoelman hienot yksittäiset kuvat antavat lupauksia tulevasta. Jäin kuitenkin kaipaamaan omaperäisempää kokonaisnäkemystä ja esimerkiksi rohkeampia rytmivaihteluita.

Olen vapaa kirjoittaja Helsingistä. Runous merkitsee minulle paitsi maailman toisinkokemista, myös syvintä ajattelua ja uusia kielisuhteita. Inspiroidun esimerkiksi aforistisista ja minimalistisista runoista sekä tyhjän tilan avaruudesta. Sydämeni sykkii etenkin marginaalissa elävien näkökulmia, mystiikkaa, toisenlajisia tai muita taiteenlajeja tuoreesti käsittelevälle poetiikalle.

Kommentit kritiikkiin

Vastaa


helmi?Helmeen taittavat teokset ovat tekstimassaltaan kevyitä, pelkistettyjä ja vähäeleisiä, minimalistisia.
runsaudensarvi?Runsaudensarvi-luokituksen puolelle menevät teokset ovat tekstimassaltaan runsaita, monisanaisia ja maksimalistisia.
monoliitti?Monoliittiteos on muodossaan ja aiheissaan visusti pysyttelevä runoelma.
kaleidoskooppi?Kaleidoskooppi koostuu keskenään erilaisista runoista, joilla ei ole yhtä aihetta tai muotoa.
toimija?Toimiva puhuja on maailmansa aktiivinen, henkilöhahmomainen osa, joka vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa.
kertoja?Kertova puhuja on kuvailemansa ulkopuolella – hän pelkkä havainnoija, jonka läpi maailma virtaa.
ikimetsä?Ikimetsä-luokitellun teoksen kieltä, sen kielikuvia ja huomioita, hallitsee luonto; kallio, kidukset, valon välkehdintä lehvistön läpi kun tuulee.
kävelykatu?Kävelykatumainen teos pitää kielensä ja kuvastonsa kiinni urbaanissa - teollisuuden, lähiöiden ja asuntojen artefakteissa.
hah!?HAH!-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hah-kokemus. Ne kuplivat sitä.
hmm...?HMM…-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hmm-kokemus. Ne johdattelevat siihen.
Suodattimen selitykset
  • helmeen taittavat teokset ovat tekstimassaltaan kevyitä, pelkistettyjä ja vähäeleisiä, minimalistisia.
  • runsaudensarvi-luokituksen puolelle menevät teokset ovat tekstimassaltaan runsaita, monisanaisia ja maksimalistisia.
  • monoliittiteos on muodossaan ja aiheissaan visusti pysyttelevä runoelma.
  • kaleidoskooppi koostuu keskenään erilaisista runoista, joilla ei ole yhtä aihetta tai muotoa.
  • toimiva puhuja on maailmansa aktiivinen, henkilöhahmomainen osa, joka vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa.
  • kertova puhuja on kuvailemansa ulkopuolella – hän pelkkä havainnoija, jonka läpi maailma virtaa.
  • ikimetsä-luokitellun teoksen kieltä, sen kielikuvia ja huomioita, hallitsee luonto; kallio, kidukset, valon välkehdintä lehvistön läpi kun tuulee.
  • kävelykatumainen teos pitää kielensä ja kuvastonsa kiinni urbaanissa - teollisuuden, lähiöiden ja asuntojen artefakteissa.
  • haha! -kategorisoiduissa teoksissa painottuu hah-kokemus. Ne kuplivat sitä.
  • hmm…-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hmm-kokemus. Ne johdattelevat siihen.