Ester Nuori Leppä

Maanantai ja mustat hitit
64 sivua
WSOY 2022
ISBN 978-951-0-47754-0
Oululainen kirjoittaja ja lukija. Elääkseen kirjoittaa mainoksia. Etsin runoudesta ilmaisuvoimaista, persoonallista, tuoretta kieltä, rosoisuutta ja kiinnostavaa ajattelua. Jotain tummaa. Huomaan lähestyväni teoksia usein ideologiakriittisestä näkökulmasta. Kriitikkona tykkään tarttua teoksiin, jotka ovat saaneet ristiriitaisen vastaanoton tai jotka on joidenkin toimesta lytätty. Matkani runouteen alkoi, kun Harry Salmenniemen Texas, sakset haukuttiin niin kiinnostavasti, että se oli pakko lukea.

”ALKU

Oh sweet lord!”

Karikatyyrinen muistiinpano keskeltä Ester Nuori Lepän ensimmäistä täyspitkää runokokoelmaa Maanantai ja mustat hitit kuvaa täydellisesti myös omaa kokemustani, kun aloitan teoksen lukemisen. Voimakkaat tunteet ja vahvat kuvat rakentavat herkullista kontrastia arkisiin aiheisiin ja puhekielisyyteen. On kuin teos möyhisi modernismin perintöä lavarunouden keinoin.

Maanantai ja mustat hitit koostuu kolmesta tyylillisesti erilaisesta osasta, joita sitoo yhteen puhujahahmo. Puhujan ääni on henkilökohtainen ja paljas, keskeisessä osassa ovat arkiset hetket. Teoksen temaattisena rankana kulkee toisen tavoittamattomuus; poissaolo ja menetys. Runsas puhuttelu korostaa toisen poissaoloa ja tekee teoksesta helposti lähestyttävän.

Jos teema kulkee johdonmukaisesti läpi teoksen, tyyli vaihtelee senkin edestä. Teoksen perusvire on melankolisen banaali, mutta toisinaan se on myös ylevä, romanttinen, herkkä ja humoristinen. Ensimmäinen osa on niin mahtipontisen kuvallinen, että tuntuu kuin lukisin modernistista runoa, joka on pilkottu fragmenteiksi ja purettu ääneen puhuttavaksi. Yhdistelmä toimii.

”Dharmajan mustilla porteilla / Kukkien, kellojen auetessa / Onnettomalla tiellä // Kukkameren äärellä / Dharmajan kirsikkaporteilla / Odottamassa kevättä // Tule luokseni kun kirkon kellot soivat / tule luokseni kun kukkaset aukeavat / tule luokseni eräänä aamuna auringon noustessa”

Välillä tyyli lipsahtaa lyyrisestä melodramaattisen puolelle, mutta runojen yleinen rytmitaju pelastaa. Rytmi rakentuu usein toiston varaan, ja ensimmäisen osan runot ovatkin kuin pieniä lauluja. Leppä on myös muusikko, ja tämän kokoelman laulullisuus on jatkumoa hänen aiemmalle tuotannolleen.

Kokonaisuuden rikkovat muutamat toisen osan runot. ”Laivamatkan” irrottaa kokonaisuudesta eritoten se, että puhuja tuntuu erilaiselta henkilöltä kuin muussa teoksessa. Toinen osa sisältää myös listoja ja muistiinpanoja, tuttua kokeilevuutta. Tulen tietoiseksi puhujasta kirjoittajana.

”MUISTIINPANONI HUIPPUNOVELLIA VARTEN

piri ja dulla

nuorisotappelu

leijonakuningas-soundtrack

akuutit”

Kertoja tulee esiin myös suoremmin: ”Minä olen vain kertoja, / väriä painopaperilla.” Humoristiset muistiinpanorunot tuntuvat kommentoivan teosta itseään:

”KESKIKOHTA

Segoilua

Marginaalia

Omakohtaista paskaa

Kertoja pitää olla

Joku herkkis

Liikkis

Morkkis”

Kolmas osa jatkaa arkista havainnointia surua ja kaipausta sanoittaen. Painokkaita ajatuksia ja oivalluksia on vähän, mutta kun ne tulevat, niiden äärelle pysähtyy. Lyhyet säkeet jättävät sivuille paljon tilaa ajatella, mutta fragmentaarisen muodon soisi pitävän sisällään enemmän syvällisyyttä. Teos on lyhyt, sivunumeroimaton, ja jotkut runot tuntuvat täytteeltä. Teoksen nimestäkin löytyvä Apulannan ”Maanantai” on tarpeeton neulanpudotus, teos kantaa kyllä ilman ysärinostalgiahittiä. Toisen ja kolmannen osan arkiset ja ajanmukaiset puhetavat sekä tavalliset muotokokeilut, kuten listat, saavat kaipaamaan lisää ensimmäisen osan tyylin ja kuvallisuuden tykitystä.

Maanantai ja mustat hitit on kielellisesti moniaineksinen, herkkävireinen, emotionaalisesti latautunut kokonaisuus helposti pureksittavassa muodossa. Omaääninen ja syvästi inhimillinen puhuja yhdistettynä raikkaaseen ja vahvaan kuvallisuuteen sai minut nauttimaan tästä teoksesta. Maanantai ja mustat hitit on tervetullut lisä painetun nykyrunouden kentälle.

Oululainen kirjoittaja ja lukija. Elääkseen kirjoittaa mainoksia. Etsin runoudesta ilmaisuvoimaista, persoonallista, tuoretta kieltä, rosoisuutta ja kiinnostavaa ajattelua. Jotain tummaa. Huomaan lähestyväni teoksia usein ideologiakriittisestä näkökulmasta. Kriitikkona tykkään tarttua teoksiin, jotka ovat saaneet ristiriitaisen vastaanoton tai jotka on joidenkin toimesta lytätty. Matkani runouteen alkoi, kun Harry Salmenniemen Texas, sakset haukuttiin niin kiinnostavasti, että se oli pakko lukea.

Kommentit kritiikkiin

Vastaa


helmiHelmeen taittavat teokset ovat tekstimassaltaan kevyitä, pelkistettyjä ja vähäeleisiä, minimalistisia.
runsaudensarviRunsaudensarvi-luokituksen puolelle menevät teokset ovat tekstimassaltaan runsaita, monisanaisia ja maksimalistisia.
monoliittiMonoliittiteos on muodossaan ja aiheissaan visusti pysyttelevä runoelma.
kaleidoskooppiKaleidoskooppi koostuu keskenään erilaisista runoista, joilla ei ole yhtä aihetta tai muotoa.
toimijaToimiva puhuja on maailmansa aktiivinen, henkilöhahmomainen osa, joka vuorovaikuttaa ympäristönsä kanssa.
kertojaKertova puhuja on kuvailemansa ulkopuolella – hän on pelkkä havainnoija, jonka läpi maailma virtaa.
ikimetsäIkimetsä-luokitellun teoksen kieltä, sen kielikuvia ja huomioita, hallitsee luonto; kallio, kidukset, valon välkehdintä lehvistön läpi kun tuulee.
kävelykatuKävelykatumainen teos pitää kielensä ja kuvastonsa kiinni urbaanissa - teollisuuden, lähiöiden ja asuntojen artefakteissa.
hah!HAH!-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hah-kokemus. Ne kuplivat sitä.
hmm...HMM…-kategorisoiduissa teoksissa painottuu hmm-kokemus. Ne johdattelevat siihen.