Poliittisen taiteen mahdollisuus
Poliittisen runon ajatus tuntuu nykypäivänä hankalalta. Yhtäältä se tuo mieleen menneiden vuosikymmenten – vuosisatojen! – työväenlaulut ja käyttörunouden; toisaalta lausahduksen ”taidetta taiteen vuoksi” herättämän närän niissä, jotka pitävät ajatusta perin porvarillisena ja etuoikeutettuna lähtökohtana. Näin ehkä runouden näkökulmasta, mutta itse poliittinen ilmapiiri tuntuu hinkuneen jo usean vuoden ajan mahdollisimman paljon huomiota kaikista mahdollisista suunnista. Kenties siksi KOM-teatteri järjesti vuonna 2021 poliittisen runon kirjoituskilpailun yhteistyössä Otavan kustantamon ja kirjasäätiön kanssa.
Kuten Mikko Saari kritiikissään ounastelee, kilpailun ensisijainen järjestäjätaho on ehkä osaltaan vaikuttanut myös siihen, että kilpailun parhaimmistoa esittelevän lopputuotteen, Luistelukentänhoitajan ongelmat ovat meidän kaikkien ongelmia, runoissa poliittisuus näyttäytyy enimmäkseen niin sanottujen vihervasemmistolaisten arvojen ilmaisemisena. Seassa ei ole yhtäkään suoranaisen oikeistolaista runoa, vaikka politiikkaahan sekin on. Tosin tarkemmin ajatellen koko taidekenttä tuntuu nykyään olevan korostetun vasemmistolainen sanan kaikkein laajimmassa merkityksessä. Samaa on sanottu akateemisista instituutioista, ja väittäisin syidenkin menevän monelta osin päällekkäin. Vasemmistolaisiksi itsensä mieltävien ihmisten on esimerkiksi psykologisissa tutkimuksissa todettu toistuvasti olevan oikeistolaisia avarakatseisempia ja rohkeampia, toisinaan jopa älykkäämpiä. Oikeistolla on omat hyveensä, mutta vasemmiston luonne ja maailmankatsomus tuntuvat sopivan erityisen hyvin tieteentekijöille ja taiteilijoille.
Samaan aikaan politiikkaa on nykypäivänä ehkä vaikeampaa välttää kuin ennen. Esimerkiksi luontokuvauksia on liki mahdotonta kirjoittaa ottamatta kantaa myös luontokatoon. Olosuhteet tekevät yhdestä runouden historian perinteisemmistä aiheista poliittisen, joillekin jopa räikeän puoluepoliittisen. Samaa voisi sanoa toisesta runouden vakioaiheesta rakkaudesta: sekin politisoituu herkästi, jos rakastajat ovat vaikka samaa sukupuolta.
Kilpailun voittajarunossa ”Oliivi” maahanmuutto korostuu tärkeänä kokemusperäisenä politiikan muotona: ”Minun piti jättää oliivipuut ja niiden pienet öljyiset hedelmät. / Täällä pohjoisessa syödään kodittomia oliiveja”. Vertauskuvalliset oliivit muistuttavat ainakin kotiutumisen vaikeudesta ja maahanmuuttajien kaltoinkohtelusta, mutta samalla runo ilmentää sitä, miten päätös kuvata tietynlaisia kokemuksia saattaa itsessään yltyä poliittisen yhteenoton vyöhykkeeksi.
Antologia antaa tilaa myös perinteisemmälle poliittiselle runolle, jossa muun muassa jännitetään ”riittävätkö rahat / kokonaiseksi kuukaudeksi”, ja jossa ”he [el pueblo unido] lauloivat uuden marseljeesin /- -/ he allekirjoittivat ikuisen solidaarisuuden heikkoja ja sorrettuja kohtaan”. Antologian runot korostavat poliittisuuttaan suoremmin kuin taidemaailmassa on tapana. Tämä tuntuu odotusten vastaisesti raikkaalta näkökulmalta skenessä, joka vaikuttaa luopuneen erillisestä poliittisesta runon ajatuksesta.
Lähestymiskulmani runokokoelmaan oli lukea sitä otoksena tämän hetken yhteiskunnallisesti puhuttavista aiheista ja ongelmista. 2022 julkaistussa runokokoelmassa kuulee (lähes yllättäen) enemmän esimerkiksi talouspoliittisia kuin ympäristötietoisia ääniä. Mainittakoon Aino-Kaisa Koistisen runo, jossa pohditaan 15-vuotiaan näkökulmasta ilmastokriisiä ja -ahdistusta: “mutta miten leikata / maastopalot puoliksi, viipaloida / sukupuuttoaalto [–]”. Runo kuvaa käsillä olevan kriisin suunnattomuutta nuoren syntymäpäiväsankarin kakkuun tarkentaen.
Olen samaa mieltä kriitikon kanssa siitä, että nykyrunouden luontokuvauksissa on mahdotonta tai ainakin huomiota herättävää olla millään tavalla suhteuttamatta samalla itseään ympäristökysymyksiin. Aihe voi olla läsnä yksittäisinäkin viitteinä ilmastonmuutoksen vaikutuksista. Kokoelmassa Sirpa Kyyrösen runo tavoittaa ihmisen ja ympäristön erottamattomuuden, niiden yhteenkietoutuvan pahoinvoinnin:
Esterin ja Ilmarin ja Marian ja Nyyrikin
päivänä sataa vettä, vihdoinkin sataa vettä,
luonto kiittää sataa nyrkinkokoisia rakeita,
sataa heinäsirkkoja sataa satelliitin osia ja tavanomaisempaa
sinistä jäätä sataa kekäleitä
sataa luoteja sataa rautaa, onnitteluja satelee kunniaa kaatamalla kunniamerkkejä
sataa kylmää vettä kulttuurialojen niskaan
sataa kylmää vettä lasten ja nuorten niskaan
sataa kolme sataa päivää vuodessa taivaalta rahaa toisille sataa
kuudenkymmenenkolmen valovuoden päässä
sataa lasia, neulasia [–]
Monista muista kokoelman runoista poiketen Kyyrösen runo kurkottaa samanaikaisesti moniin eri suuntiin. Sataa-sanan monimerkityksinen ja assosioiva käyttö sitoo runoa yhteen temaattisesti ja rytmillisesti. Säkeet kuohuvat konkreettista kuvastoa: ilmastokriisi arvaamattomine sääolosuhteineen, epäoikeudenmukainen talousjärjestelmä, sodat, epäjärjestys ja epävarma tulevaisuus, jossa “sataa kekäleitä”.
Sade antaa runolle myös mahdollisuuden kielelliseen leikkiin, joka monissa muissa kokoelman runoissa jää kantaaottavuuden varjoon. Runo tavoittaa yhteiskunnallisten kysymysten solmun, jossa luonto, hyvinvointi ja talous nivoutuvat keskeisesti yhteen.