Metsän kirjoitus ylittää kielen rajat
Anna Kallio ja Helmi Nöjd luotsaavat keskustelevaa kritiikkiä Helki Kallion teoksesta Neliöitä II Metsiä. Liity seuraan ihmettelemään aseemisia merkkejä, kaupunkikokemusta ja suomalaista luontosuhdetta puupelloilta puutarhoihin.
Myös minun teki mieli etsiä kahteen osaan jaetusta teoksesta vastapareja. Juuri tuo kaupunkiin liittyvä minimalistinen toisteisuus ja metsän runsaus asettuvat teoksessa vastakkain. Kuten toteat, vastakkaisuus voimistuu visuaalisten ratkaisujen myötä, metsän muodot rönsyävät vapaammin toisessa osassa. Sieltä on helpompi löytää myös aseemisuutta.
Ensimmäisessä osassa kirjoitetun tekstin lisäksi sivulla on aina neliö, jonka sisällä koukerot ja symbolit vaihtuvat. Neliöitä voi tulkita vaikkapa toisteisina pohjapiirroksina kerrostalosta, konkreettisesti neliömetreinä. Voisiko neliöitä tulkita myös näyttöpäätteiden ruutuina? Niiden sisältö vaikuttaa usein kuvittavan tekstiä melko kirjaimellisesti. Sivulla 12 on runo, jonka kuvallisessa osiossa on neliön sisällä suorakulmio, jonka sisällä on risti. Neliön reunamilla on pieniä hapsuja. Kirjoitettu osuus runosta alkaa: ”Listojen alta pilkottavat karvat. / Lääkekaapissa jotakin / odottamatonta.” Näen kuvassa lääkekaapin ja pilkottavat karvat, pohdin mitä se tuo lisää kirjoitettuun osuuteen. Ainakin tilan tunnetta. Mitä ajatuksia tekstin ja kuvan yhteys herättää?
Ajattelen myös ihmisnäkökulman rajoittuneisuutta metsän moninaisuuden ja haarautuvuuden kuvittelemisessa. Luonnon kielellistäminen tai esittäminen paljastaa aina inhimillisen näkökulman. Toki tämä pätee myös katsojaan ja lukijaan, joka tulkitsee luontoteemaisia teoksia.
Odotan kiinnostuksella ja innolla, mitä Kallio tekee seuraavaksi. Kukoistuskausi taitaa olla käynnissä, sillä häneltä julkaistiin tänä samana keväänä kaksi muutakin teosta: Kodittomia (omakustanne) ja Postuumit oppilaat (Kulttuurivihkot).