Pääkirjoitukset

Miten aurinko ei riitä?

On lähdettävä liikkeelle itsestä, jotta ei jäisi jumiin itseensä, sanailee feministikollektiivi Precarias a la deriva. Ajatus tuli mieleen lukiessani Reetta […]

Pieni suuri tuuduttelu

Hanna Syrjämäen Tuu kutsuu mukaan kävelylle ja tuudittaa kanssakulkijan runoon. Carlos Lievonen ja Janne Löppönen keskuskustelevat yksilön ja kaikkeuden suhteista […]

Kesytetty villirunous

Kääntäjä ja toimittaja Rita Dahlin (nyk. Pulli) toimittaman käännöskokoelman Villielämää. Nuoren galicialaisen runouden antologia kerää yhteen galicialaisen runouden uutta sukupolvea. […]

Suru kääriytyy Exceliin

Olen vältellyt tähän kirjaan tarttumista koko kesän. Petra Vallilan esikoisrunoteos Ehkä sijoittuu toimistoon, ja minun on palattava työpaikalleni mainostoimistoon, ennen […]

Kielten välistä haukahtelua

Minulla on porttiteoria, jota haastan testaamaan. Ajattelen, että tämän vuoden Nihil Interitin runouspalkinnon voittanut Remu toimisi erinomaisena sisäänheittoteoksena kokeelliseen runouteen. […]

Eheää tarinaa vastustava runomanifesti

Punahilkka, Kultakutri, Tähkäpää… Monet kokoelmassa Hukka nukka tukka esiintyvät sadut liikkuvat tiedostamattomina pidetyillä mielen alueilla, fantasioissa, haluissa ja peloissa – […]

Luovu, tai lue ja luovu

Kirja murhaa itsensä hitaasti. Oman säkeensä kautta se viiltää syvemmälle, pulppuaa verta ja hyväksyy kohtalonsa. Ruumis mätänee ja hajoaa, luut […]

Häpeilemätön hybridi luottaa omaan teoriaansa

John Fieandtin Ihminen on ruforismikokoelma. Teoksen ensimmäinen ruforismi (?) ”Saatteeksi” avaa käsitteen ajatusta tarkemmin, mutta yksinkertaisimmillaan voisi puhua runon ja […]

Surrealismi on parasta mindfulnessia

Automaattikirjoitus oli 1900-luvun alun surrealistien suosima tekniikka, jonka tarkoitus oli vapauttaa alitajunnan spontaani luovuus. Mutta mitä annettavaa kirjallisella automatismilla on […]

Kielen ääriviivoilla hersyen

Runoudessa kielellä kieputtelu on enemmän kuin sallittua, ja Tuula Sipilän kolmas runoteos tms. ottaa tästä ylellisyydestä paljon irti. Runot ilottelevat […]

Olen Juho Narsakka, helsinkiläinen kritiikko ja vapaa kirjoittaja. Runoudessa nautin siitä, että se on vapaa kieleen kohdistuvista säännöistä ja odotuksista. Runous on jotain enemmän.

On lähdettävä liikkeelle itsestä, jotta ei jäisi jumiin itseensä, sanailee feministikollektiivi Precarias a la deriva. Ajatus tuli mieleen lukiessani Reetta Pekkasen runoteosta Katkaistut tulppaanit (Poesia, 2023), jossa minään tarkentaminen paradoksaalisesti purkaa yksilöllisen minuuden.

”– Mihin se sitten meni? / – Se meni itseensä? Se meni liian pitkälle / itseensä, että alkoi mennä jo itsestään ohi. // – Mitä se sitten teki? / – Se alkoi merkitä vähemmän. Se merkitsi vähemmän / ja vähemmän, kunnes se jo merkitsi kaikkea vähän.”

Runon voi lukea myös kuvauksena runoudesta itsestään, jossa vähemmän ja vähemmän alkaa merkitä enemmän ja enemmän. Aiemman tuotannon tavoin myös Katkaistut tulppaanit -kokoelman runot luottavat ekopoeettiseen otteeseen sortumatta naiiviin luontorunouteen.

Pekkasen runoteoksia luonnehtii huolellinen kypsyttely alkaen ensimmäisestä siemenestä, josta kasvoi Pieniä kovia nuppuja (2014). Toinen teos Kärhi (2019) kurkottaa herkäotteisesti kohti toisia eläjiä. Uudessa kokoelmassa katkotut kasvit ovat jo kukkineet. Katkaistut tulppaanit tuo mieleen Jyrki Pellisen runoelman nimen Katkaistut haulikot (Poesia, 2006) ja kuulostaa jopa pahaenteisen dramaattiselta. Leikkokukat edustavat samaan aikaan kauneuden tajua ja tuhokuvaa, tulppaanit ja muut kukat kasvatetaan ja kuljetetaan näytille kuihtumaan. Samaan aikaan tulppaanien katkaisu on arkinen toimenpide, joka pidentää maljakossa olevien kukkien elinikää.

Teoksen maailman näyttämöllä edes auringon ylenpalttinen energia ei riitä. Minimalismia lähentyvissä runoissa kosmisen luokan energia pakkautuu pieneen tilaan, latautuu merkityksellä:

”Siinä, miten aurinko ei riitä / ihan selvät ääriviivat, en tiedä minkä // Kysymysten välisessä hiljaisuudessa / voisiko se pyrkiä esille jotenkin toisin // Kun siemenet tulevat näkyviin, alkaa tulppaanit kuolla // Älä laske minun päälle. / Nouse minusta sinne.”

Pekkasen runot liikkuvat pienistä yksityiskohdista koko maailmankaikkeuteen. Runoissa ihmisen sisäinen ja ulkoisen sekä luonnon ja kulttuurin vastakkainasettelut tuntuvat menettävän merkityksensä. Kategorioiden yhteenkietoutuminen synnyttää ihastuttavaa ambivalenssia, joka aloitusrunon sanoin muodostaa ”ihan selvät ääriviivat, en tiedä minkä”.

Toimituksen suositukset