Pimeyttä, valoa
Runografissa julkaistiin vuoden 2024 aikana 88 kritiikkiä tämän vuoden ja vähän viime vuosienkin teoksista. Vaikka tavoitteemme kriitikoida jokainen vuoden aikana […]
Runografissa julkaistiin vuoden 2024 aikana 88 kritiikkiä tämän vuoden ja vähän viime vuosienkin teoksista. Vaikka tavoitteemme kriitikoida jokainen vuoden aikana […]
Runografin ja Tuli & Savun Kokeile kriitikkona! -kilpailu on auki vielä lokakuun ajan. Inspiraatio kilpailun järjestämiselle syntyi halusta luoda alusta, […]
Kesällä tekstit ulkoilevat mielellään. Kirjailijat vetäytyvät maalle, lukijat riippumattoon. Äkkiä näyttää siltä, että maamme jokaisesta kunnasta löytyy kirjailijaresidenssi tai runofestivaali. […]
Toisen roska on toisen runo, sen tietää jokainen runoonsa maasta tai keskustelupalstoilta materiaalia poiminut lyyrikko, joka osaa hyödyntää runouden supervoimaa, […]
[harjoitellaanhengitys kulkee kaksi suuntaa: työnnät pintaa allasi, se työntää takaisin] Kun kirjoitan, haluaisin luopua ruumiista – ja niin parhaani mukaan […]
Tänä syksynä olen keräillyt, kuivannut ja säilönyt, puhdistanut, matkustanut mökille neljän sienikuivurin kanssa ja nukkunut niiden hurinassa. Siinä sivussa, kun […]
Runous on kirjainten kasvihuone. Tai jotain. Outoa kyllä, rakkauteni runouteen tiivistyy ennemmin sen ”tai jotain” -osuuteen kuin yhteenkään metaforaan. Rakastan […]
On kevät. Sen kauan odotettu valo on valloillaan kuin irti päästetty bulldogi, ja se iskee terävät säteensä väsyneiden suomalaisten verkkokalvoihin […]
Olen varma, että jos jotakuta pyydetään kuvittelemaan runoilija, hänen aivonsa karrikoivat esiin kiharapäisen pojan sulkakynän kanssa valkoisessa kauluspaidassa. Hän on […]
Runous on eräänlainen antiteesi monille maailmamme ilmiöille ja virtauksille. Se on taloudellisesti tehotonta ja vaikeasti kaupallistettavaa. Runouden hyödyt ovat hankalasti […]
Minun tuskin tarvitsee käyttää näpytinlihaksistoani kertoakseni, etteivät kirjamessut edusta Suomen kirjallisuuden tilaa, vaan sen kapeaa ja kiiltäväksi hangattua kärkeä, joka erinäisistä marginaaleista käsin katsottuna tuntuu kapenevan vuosi vuodelta.
Kyse ei kuitenkaan ole Helsingin tai Turun kirjamessuista, vaan yleisestä kulttuuristaloudellisesta kehityskulusta, joka ennemmin ilmenee kuin syntyy messuilla. Kirjamessut ovat kirjallisen alan realiteetit halliin tungettuna.
Runous on kuitenkin vittumainen voikukka, joka puskee alan realiteettien, messuhallien, isojen talojen kirjakatalogien, trendien ja järkevyyden läpi. Digipainot, on-demand -painatusmenetelmät, vapaan lähdekoodin taitto-ohjelmat ja vaihtoehtoiset julkaisukanavat mahdollistivat tekstimuotoisen kirjallisuuden ammattimaisen tuottamisen lähestulkoon ilman taloudellista pääomaa. Tällaisen teknologian mahdollistamat ruohonjuuritason kirjallisuuskollektiivit – kuten vaikkapa Raikuu-kollektiivi, Puru-kollektiivi, Esterin kirjat tai Lyhyttavara – ovat kuroneet kiinni kuilua sähkökaappiaforistiikan ja ison K:n kirjallisuuden välillä. Vieläpä kukin tavallaan.
On harmillista ja kestämätöntä, että niin monen taiteenalan koneisto pyörii tekijöiden sydänverellä ja -ajalla, mutta se ei ole pääkirjoituksen vaan vallankumouksen aihe. Sen sijaan tämä pääkirjoitus ehdottaa voikukan asennetta kirjamessujen järjestämiseen, joka – oikein sovellettuna – kadottaa messukirjallisuuden kapean kärjen kokonaan näkyvistä. Ja kun piste katoaa näkyvistä, aukeaa maisema.
Esimakua prosessiin voi hakea käymällä Helsingin kirjamessuilla katsomassa kriitikkoamme ja runoilija Atte Koskista, joka keskustelee kahden muun esikoisrunoilijan kanssa siitä, miksi runous ja miksi nyt. Toinen kriitikkomme Sofia Blanco Sequeiros haastattelee kääntäjiä Angela Davis ja Audre Lorde -suomennoksista.
Helsingin kirjamessuilta voi laskeutua ruohonjuuremmalle, Pasilan Rauhanasemalla ja kaupunkitaidekeskuksessa oleville Varjokirjamessuille.
Mutta mikä oikeastaan edes tekee kirjamessut? Onko se pelkkä erilaisten kirjallisuuksien jakama tila? Siinä tapauksessa se on neuvoteltavissa.
RUNOGRAFIN VIRTUAALISEEN TILAAN ON JUURI LISÄTTY 20 KRITIIKKIÄ. SE TILA ON NYT JULISTETTU MESSUALUEEKSI. TUTUSU SUOMALAISEN RUNOUTEEN
ja sitten muista, että Runografikin on kapea. Sillä on kapean kapea runouden määritelmä. Oikein naurattaa. Mene alikulkutunneliin ja lue seiniä. Sekin on runoutta. Miksei olisi? Asvalttia halaava märkä paperinpala, jossa 4-luokkalaisen ajatuskartta tulevaisuudestaan. Koko tunneli on messualuetta.
Nyt voit katsoa taaksesi – tunnelin suuaukon yllä lukee EXIT, ja tämän ajatuskulun alku on jo kaukana. Älä poistu messualueeltasi. Älä vielä. Kävele ulos toista kautta. Odotan sinua siellä ja ojennan listan paikoista, jotka kaipaavat kirjamessiaanista kosketustasi:
– Lähibaarisi vessa
– Vanhan kapulapuhelimesi viestit-kansio
– Tämä