Pääkirjoitukset

Runosta allikkoon

Kesällä tekstit ulkoilevat mielellään. Kirjailijat vetäytyvät maalle, lukijat riippumattoon. Äkkiä näyttää siltä, että maamme jokaisesta kunnasta löytyy kirjailijaresidenssi tai runofestivaali. […]

On kevätsiivouksen aika

Toisen roska on toisen runo, sen tietää jokainen runoonsa maasta tai keskustelupalstoilta materiaalia poiminut lyyrikko, joka osaa hyödyntää runouden supervoimaa, […]

Runous kirjoittaa kohti ruumista

[harjoitellaanhengitys kulkee kaksi suuntaa: työnnät pintaa allasi, se työntää takaisin] Kun kirjoitan, haluaisin luopua ruumiista – ja niin parhaani mukaan […]

Keräile! Heittäydy kritiikin rihmastoon!

Tänä syksynä olen keräillyt, kuivannut ja säilönyt, puhdistanut, matkustanut mökille neljän sienikuivurin kanssa ja nukkunut niiden hurinassa. Siinä sivussa, kun […]

ALKU EI LOPU

Runous on kirjainten kasvihuone. Tai jotain. Outoa kyllä, rakkauteni runouteen tiivistyy ennemmin sen ”tai jotain” -osuuteen kuin yhteenkään metaforaan. Rakastan […]

PAHOINVOINTI🤢

On kevät. Sen kauan odotettu valo on valloillaan kuin irti päästetty bulldogi, ja se iskee terävät säteensä väsyneiden suomalaisten verkkokalvoihin […]

Yhteisöllistä runoutta

Olen varma, että jos jotakuta pyydetään kuvittelemaan runoilija, hänen aivonsa karrikoivat esiin kiharapäisen pojan sulkakynän kanssa valkoisessa kauluspaidassa. Hän on […]

HI-DAS-TA LU-KU-A

Runous on eräänlainen antiteesi monille maailmamme ilmiöille ja virtauksille. Se on taloudellisesti tehotonta ja vaikeasti kaupallistettavaa. Runouden hyödyt ovat hankalasti […]

Runous ei ole ruusu

Minun tuskin tarvitsee käyttää näpytinlihaksistoani kertoakseni, etteivät kirjamessut edusta Suomen kirjallisuuden tilaa, vaan sen kapeaa ja kiiltäväksi hangattua kärkeä, joka […]

Puuta, heinää

Luonto on ollut läsnä runoudessa jo ennen kielen syntymää – tai näin ainakin haluan ajatella. Kirjoitan tätä palattuani Runosaari-festivaalilta, jonka […]

Runografin "päätoimittaja" ja elämisen diletantti.

Vau. Se on tosiaan julki. Tätä on vaikeaa tajuta, koska vaikka Runografi aukeaa lukijoille vasta tänään, olen viettänyt sen kanssa jo useita vuosia. Ensin se oli pelkkä idea, sitten pienen työryhmän projekti ja vasta suhteellisen vähän aikaa sitten se sai RGB-värikoodatun pintansa ja intohimoisen toimituskuntansa.

Idea kypsyi pikkuhiljaa ja luontevasti ajastani runouden kentällä, jota olen kutsunut kodikseni niin runoilijana ja esiintyjänä kuin kustantajana ja tapahtumantuottajanakin. Kentän erilaisten äänien, estetiikkojen, päämäärien ja keinojen kakofonia usein tosiaan kuulostaa taiteellisen moniäänisyyden ihanteelta.

Tällä on kuitenkin myös varjopuolensa – sopeutumattomalle korvalle moniäänisyys voi vaikuttaa melulta, tottumattomalle silmälle toimijoiden kaunis ja ikielävä mosaiikki vaikuttaa kasalta sirpaleita. Samaan aikaan kirjakritiikin määrä on jatkanut laskuaan. Muiden kuin vannoutuneiden harrastajien on ollut hankalaa pysyä kärryillä kentän viimeisimmistä käänteistä ja uusimmista julkaisuista.

Runografi on syntynyt tarpeesta luoda jonkinlainen kokoava elin, joka vähentäisi sirpaleisuuden haittapuolia tuhoamatta sen vahvuuksia. Sivusto katalogisoi ja arvioi kaikki vuoden 2021 jälkeen julkaistut runoteokset, julkilausuttuna tehtävänään tehdä painetusta sanataiteesta toisaalta saavutettavampaa ja toisaalta helpommin lukijoidensa luokse löytävää.

Painettu sanataide on kuitenkin vain osa runouden kenttää, ja vain pieni osa elävää taiteen sfääriä. Toivonkin, että taidekenttien demokratisoituessa Runografin kaltaisia toimijoita syntyisi yhä enemmän.

Turha minun on kuitenkaan enempää kilistellä korusanoja. Runografista löytyy lisää tietoa infovalikosta, mutta parhaiten sitä oppii käyttämään niin kuin lapset oppivat toimimaan maailmassa: leikkimällä.

(Ja jos leikkiessänne rikotte jotain, laittakaa mailia osoitteeseen runografi@runografi.fi.)

Haluan kiittää kaikkia Runografin tekoon osallistuneita tahoja:

Runoyhdistys Nihil Interit, joka otti projektin siipensä alle ja jonka alaisuudessa se nyt toimii.

Suomen Kulttuurirahasto, joka myönsi siivelle Taide2-apurahan.

Runografin alkuperäinen työryhmä, johon kuului lisäkseni Janette Hannukainen, Vesa Rantama ja Omppu Martin.

Mattsson & Mattsson visuaalisesta suunnittelusta.

KovaKoodarit ry ohjelmointityöstä.

Runografin oma kriitikkokavalkadimme: Johanna Osváth, Maiju-Sofia Pitkänen, Sofia Blanco Sequeiros, Reeta Holopainen, Aura Nurmi, Tuomas Aitonurmi, Janne Löppönen, Helga West ja Veera Kiurujoki.

Sekä tietenkin kaikkia alan kustantamoita, yhdistyksiä, kirjailijoita ja muita toimijoita.

Voit seurata Runografia Twitterissä, Facebookissa ja Instagramissa pysyäksesi ajan tasalla.

Runografin julkistamisbileet pidetään Oodissa 26.10.2021. Tervetuloa!

Ilolla julistaen,

Daniil Kozlov

”päätoimittaja”

Toimituksen suositukset